Per
últim, toca parlar-ne del tema 4. Aquest darrer tema, en la meva
opinió, és molt rellevant ja que fa referència als factors
interpersonals del procés d'ensenyament-aprenentatge, factors que
trobo que moltes vegades paren desapercebuts i no es té en compte la
seva importància en el desenvolupament dels infants.
Com
ja hem parlat a altres assignatures, com per exemple a Educació
Inclusiva, les expectatives dolentes del professorat respecte
a l'alumne delimiten l'aprenentatge dels infants, és a dir, amb
aquestes limitem el seu potencial i els obligem a acceptar rols que
no són els adequats. Una de les dades que m'ha semblat interessant
sobre aquest tema és que els docents mostren una actitud d'afecció
cap als nens que exigeixen poc al mestre( tenen un bon rendiment i no
tenen cap tipus de problema de conducta), mostren indiferència
respecte als passius ( que els hi plantejen problemes) , rebutjen a
aquells que aprenen poc i els hi exigeixen massa i, per últim,
preocupació pels que no rendeixen molt tot i que s'esforcen.
Respecte
al context escolar, també hi hem parlat molt durant aquesta
assignatura. Bronfenbrenner parlava de la importància de que els
agents pròxims a l'infant estiguessin estretament relacionats i és
això el que cal per tal de tenir un bón context escolar. Per això,
com sempre ens han dit a la resta d'assignatures, és fonamental,
sobretot, la col·laboració del centre amb les famílies. Cal que la
comunicació sigui continuada i que ambdós agents col·laborin
conjuntament en la educació dels infants per tal de donar
continuitat a casa a allò que es fa a classe.
Altre
aspecte que en vull d'estacar és la personalitat del mestre.
Considero que, moltes vegades,
a les escoles es centren massa en els continguts i l'organització
fet que no serveix de res si no tenim en compte també la part més
humana i emocional. No podem deixar-la de banda ja que els mestres
treballem amb persones i el desenvolupament de la part afectiva és
tan important com el desenvolupament intel·lectual. Una de les
millors formes de treballar aquesta vessant és que els docents
treballen, en primer lloc, les seves pròpies emocions ja que així
els hi serà molt més fàcil ajudar als infants a treballar les
seves.
El
rol del mestre no el
comentarè massa ja que també és un aspecte que hem treballat molt
a altres assignatures. Només fer una petita reflexió sobre els
extrems, és a dir, crec que el rol autoritari és massa disciplinari
i el rol laissez-faire massa llibertal i, com que trobo que Aristòtil
tenia raó quan parlava de que la virtud està en el terme mitjà,
soc partidària de que el millor rol possible és el democràtic.
Pel
que fa als estudis sobre els estils d'aprenentatge,
vull fer menció només als estudis de Flanders dels quals m'ha
sorprés veure a les conclusions que els alumnes més extrovertits,
estables i motivats tenien un éxit superior en els estils més
tradicionals. Em sembla totalment contradictori que els nens que més
facilitat tenen per relacionar-se i més ganes d'aprendre en tenen
els hi vagi millor un estil que no els hi deixa quasi interaccionar
amb els seus iguals ni observar, investigar i descobrir. Per això ,
per trobar-li sentit crec que seria important establir la definició
d'exit en aquest context.
Per
tal que un mestre sigui
eficaç ha d'acomplir
una sèrie de requisits que hem citat entre tots a classe: capacitat
d'escolta activa, atendre a les necessitats i intessos dels infants,
col·laborar amb la família i l'entorn, saber utilitzar els recursos
de forma adient, motivar, donar segurett emocional, no imposar el seu
propi proccés d'aprenentatge sinó valorar-los tots, avaluar el seu
treuball i deixar que l'evaluin altres i tenir formació permanent.
Jo
em centraré en els dos darrers factors ja que trobo que són els
menys comuns en els docents.
Per una part, molts de mestres no es plantejen que potser siguin ells
els que estiguin fallant, és a dir, aboquen les culpes als seus
alumnes, a etapes educatives anteriors o als pares i mai no
reflexionen sobre el que ells fan ni avaluen el seu treball. Tampoc
no deixen que ningú pugui veure què fan a classe, tenen les portes
de l'aula tancades i els hi provoca por que qualsevol pugui avaluar
el seu treball. Totes aquestes situacions haurien d'haver desaparegut
fa molt de temps ja, la reflexió i avaluació de la pràctica docent
milloren la qualitat d'aquesta i tots els mestres ja hi haurien de
ser conscients de la importància que tenen aquests processos en el
seu treball diari.
Per
altra part, molts de professors una vegada han aprovat les oposicions
i tenen la seva plaça asegurada de forma fixa no tornen mai més a
obrir un llibre. Aquest és un error molt comú. Com pot ser possible
que un doncent no segueixi formant-se i aprenent en una societat tan
canviant com la nostra? Cal estar actualitzats sobre tot el que
succeeix i, a més a més, quant més puguem conèixer d'un tema
millor podrem explicar-lo i evitarem donar informacions superficials
i errònies com fan molts.
El
últim factor del que parlaré serà l'interacció
alumne-alumne. Aquesta
interacció entre iguals és fonamental per tal d'adquirir
competències socials i desenvolupar la seva vessant socialitazadora.
A més a més, és una bona forma d'aprendre a controlar els impulsos
agressius i de ser conscients de que hi ha diferents punts de vista i
que tots són igual d'acceptables i, per això, cal respectar-los.
Per últim, té un aspecte positiu respecte a la motivació ja que si
a alguns companys els hi motiva una tasca farà que a la resta també
els hi motivi.
Com
hem vist, aquesta interacció té molts d'avantatges i els unics
“inconvenient” que pot comportar és el descontrol de l'ordre de
la classe i la major invesió de temps. Aspectes poc rellevants i que
cal la pena sacrificar per tal d'obtenir tots els demés aspectes
positius. Per això cal que deixem als alumnes col·laborar i
relacionar-se amb els seus companys ja que això beneficiarà de
forma directa a nivell emocional i a nivell intel·lectual.
No hay comentarios:
Publicar un comentario