Amb
la lectura de Educació Moral y Convivencia de Rafael
Bisquerra Alzina m'he adonat de la importància de certs aspectes
relacionats amb les emocions i, també, he ampliat altres coses que
ja en sabia.
Per
començar, m'aniré al final de la lectura i comentaré un exemple
que posa l'autor en aquesta i que, sense dubte, ha set el que més
m'ha cridat l'atenció de tota la lectura. Aquest exemple és el
següent:
“Si
preguntem dins una aula abarrotada de gent que feien un dia
qualsevol( per exemple el dia 11 de febrer de 2003) és probable que
n'hi hagi molts pocs que se'n recordin. En canvi si preguntem que
feien el dia 11 de setembre de 2001, quan s'estaven ensorrant les
torres bessones de Nova York, gairebé tothom se'n recorda.”
Aquest exemple tan clar
m'ha fet adonar-me de la importància real que tenen les emocions en
la memorització i , per tant, en l'aprenentatge. Recordem més
fàcilment aquells fets que ens han produit una emoció intensa i
això és una premisa que haurien d'utilitzar tots els docents com a
estratègia educativa. Una bona forma de fer-ho, com es pot llegir a aquesta entrada del bloc Presentastico, és contant històries que tinguin relació amb el tema que estem tractant.
Aquí teniu un vídeo que parla d'aquesta memòria emocional:
Aquí teniu un vídeo que parla d'aquesta memòria emocional:
Un altra cosa que he aprés amb la lectura d'aquest llibre és que les emocions s'encomanen, és a dir, que són contagioses. Això vol dir que l'actitud del docent influirà en l'actitud dels discents, és a dir, que els mestres hem d'intentar mantenir una actitud positiva per tal d'aconseguir que la dels nostres alumnes també ho siga, que el canvi comença per el mestre. És ben cert però, que els mestres no són màquines que no poden sempre deixar de banda les seves emocions i substituir-les o simular( d'això en parlaré un poc més endavant) unes altres diferents a les que té. Moltes vegades abans d'entrar a classe els hi haurà passat alguna cosa que farà que la seva actitud no sigui la més adequada i no em de comdemnar-los per això. Tots som persones i, l'emocionalitat és indestriable d'aquesta nostra condició humana.
Retomant
el tema de la simulació d'emocions, Bisquerra diu : “Lex
expressions facials, el llenguatge no verbal, el to de veu, volum,
ritme, moviments del col, etc. aporten senyals de bastant precisió
sobre l'estat emocional. Però aquest component es pot dissimular".
Després d'aquesta frase
matitza que és molt difícil aconseguir-ho. Tots, alguna vegada, hem
ocultat, per exemple, la nostra tristessa fingint un somriure per no
haver-hi de parlar-ne del tema però en la meva opinió és
veritablement molt difícil. Pot ser que puguem canviar més
fàcilment l'expressió facil però em sembla molt més complexe
aconseguir el mateix amb el llenguatge no verbal, per exemple.
La lectura m'ha ajudat,
també, a ampliar aspectes que ja haviem treballat a classe
prèviament. Aquest és el cas de la definició d'emoció que vaig
explicar a l'entrada de l'activitat tres. La definició que vàrem
elaborar conjuntament a classe comparteix molts dels trets que la
definició que proposa aquest autor com per exemple que la valoració
les emocions són produides per uns esdeveniments i per la valoració
que l'individu fa d'aquest. Pot ser, en referència a aquest aspecte,
el que més de nou m'ha semblat ha estat que les emocions van
acompanyades de components neurofisiològics, comportamentals i
cognitius.
Aqui deixò l'esquema d'aquest autor que fa refèrencia a la seva definició del concepte emoció:
En general, la lectura
m'ha semblat molt interessant i ha contribuit a generar-me nous
esquemes mentals i a ampliar els que ja en tenia elaborats prèviament
gràcies a les poques sessions que hem fet ja de l'assignatura de
socioemocional.
No hay comentarios:
Publicar un comentario